Askeladden i norsk kunst

Publisert 11. oktober 2025

Han vokste opp i Nydalen i Oslo, rett ved siden av industrigiganten Christiania Spigerverk. Tegnet har han gjort siden han var guttunge, noe som etterhvert ble til en strålende karriere som illustratør. Så bestemte han seg for å bli billedkunstner, noe han aldri har angret på. Møt Svein Solem, Bjølsengutten som gjorde lillehamring av seg.

KLAR FOR UTSTILLING: Svein Solem i sitt atelier på Lillehammer. – Dette maleriet blir nok ferdig til utstillingen 28. oktober, mener han.

Tekst og foto: TORE FEIRING

Solem er på alle måter selvlært kunstner, en autodidakt som det heter på fint. – Hvem skulle tro at sjåføren fra enkle kår skulle bli billedkunstner, smiler han, – da jeg kjørte papir og trykksaker rundt i Osloområdet hadde jeg alltid en skisseblokk med meg og tegnet så fort jeg hadde en stopp eller rast. På den måten lærte jeg meg både å tegne bevegelse og rimelig kjapt få et uttrykk ned på papiret, sier nå 88 år gamle Solem, som bor på Lillehammer med sin keramikerfrue Vera (Fredny Solem). Med eget verksted på Fabrikken.

Illustratøren
Likevel skulle han bli 30 år før han turte å satse på en karriere som illustratør. – Jeg trodde aldri at jeg kunne leve av det, men en kjent illustratør, Knut Yran, så tegningene mine og ga med det pushet jeg trengte. En toneangivende illustratør og reklamemann på 1950-tallet forresten. De første årene var Solem frilanser, så ble oppdragsmengden så stor at han tok steget fullt ut. Han leverte illustrasjoner til ukeblad, til forlag og også filmplakater. – Jeg har illustrert et stort antall bokomslag, også store bokserier. Det meste av illustrasjonene der har jeg gjort, også et par Morgan Kane forsider. Men det ble ikke mange av de, han ble riktignok spurt av Kjell Hallbing da de var på en USA-tur i regi av ukebladet Vi Menn om han ville lage forsidene på bøkene hans, – men jeg måtte takke nei, sier Solem, – jeg hadde så veldig mye annet å gjøre. Men Hallbing og jeg samarbeidet på mange andre prosjekter, oppsummerer Solem.

ISFOLKET: Et eksempel på forside til Sagaen om Isfolket, skrevet av Margit Sandemo.

Verdensomspennende
Så fikk han et brev fra London, fra selveste Grestoch&Marsh, som distribuerte illustrasjoner på verdensmarkedet og hadde mange av verdens beste illustratører i stallen. – De hadde sett en del av mine arbeider og var imponert, sier Solem, – det ble til et fruktbart samarbeid gjennom mange år med illustrasjoner i publikasjoner rundt i hele verden.

NISSER: Nissene fra den suksessrike nisseboka «Den norske nissens forunderlige liv og historie» skrevet av Frid Ingulstad.

– Du har mye mer inne
– I 1994 foreslo Vera at jeg kanskje burde satse på billedkunst? Hun mente jeg hadde «mye mer inne» og hintet også om at jeg kunne jo begynne å male motiver fra Akerselva, min barndoms eventyrverden. Det gjorde Solem, sa opp alle illustrasjonsavtaler og begynte å male. – Det var godt å slippe alle deadlines, smiler han, – og å kunne disponere tiden selv.

Han viste et par av maleriene til et lite galleri på Frogner, vedkommende gallerist mente at disse fortjente et større galleri. – Han sendte meg til Blomquist, sier Solem, – en av de virkelig store galleriene. Dette hadde jeg ikke noe tro på, men hos Blomquist ble jeg tatt vel i mot, og fikk ett til to år på meg til å male et tyvetalls malerier fra Akerselva. Senere ble det utstillinger i flere av Oslos gallerier.

FRA AKERSELVA: Eksempler fra Solems kunst, øverst Idyll fra Akerselva, ikke rart at Solem blir sammenlignet med Fritz Thaulow. Nederst maleriet «Bondehæren samles» Dette maleriet er en del av tre malerier om slaget på Stiklestad.

Akerselva
Det ble mange malerier fra Akerselva, og både presse og kunstmiljøet hadde fått nyss i denne ukjente, selvlærte maleren fra Bjølsen. Som malte figurativt og ble sammenlignet med Fritz Thaulow. Utstillingen på Blomquist ble en stor suksess, – alt ble solgt på kort tid etter åpningen, sier Solem, – og siden har det vel bare gått oppover. Det er mange som har lovprist Solem og hans kunst, de store galleristene, samt andre kunstnere og kunstkritikere, – mange fine mediaoppslag har det også blitt, sier han. – Jeg har en følelse av at jeg alltid har vært på rett sted til rett tid., og har etter hvert fått et stort publikum.

Utstilling Det Kreative Hjørnet
Svein Solem og hans Vera flyttet til Lillehammer i 2012. – Hun hadde barnebarn her oppe, og jeg var ute etter nye motiver, forklarer Solem. Han er særlig begeistret for Maihaugen, der finner han mange gode motiver som man kan forvente å finne på kommende utstilling som åpner 28.oktober og henger oppe fem dager. – Det blir nok min siste utstilling, sier 88-åringen, – uten at jeg vil slutte å male av den grunn. Og legger til at det også vil bli noen jaktmotiver å finne på nevnte utstilling. Det er «Det Kreative Hjørnet» i Mesnasenteret som huser utstillingen. Sammen med Svein Solem stiller også Vera Fredny Solem og Line Holand Lange Nielsen med sin keramikk.

I dag rangeres Svein Solem som en av landets aller fremste naturalistiske malere, og Arvid Møller har i sin bok kalt ham norsk billedkunsts Espen Askeladd. – Som i eventyrene har han tatt vare på mulighetene og tilfeldighetene som dukket opp underveis, skriver Møller.